محتوا محتوا



بسته پیشنهادی اعتلای روابط عمومی در ایران توسط انجمن متخصصان روابط عمومی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن روزنامه نگاران مسلمان،به نقل از خبرگزاری فارس بسته پیشنهادی اعتلای روابط عمومی در ایران در ابتدای آغاز به کار دولت دوازدهم توسط انجمن متخصصان روابط عمومی منتشر شد. 

متن بسته پیشنهادی اعتلای روابط عمومی در ایران بدین شرح است:‌

امروزه یکی از کارکردهای مهم روابط عمومی، توانمندی آن در ایجاد تغییر و تحول توسعه‌ای سازمان به سمت تعالی و پیشرفت است، روابط عمومی می‌تواند بستر ساز تغییر و اصلاح روش‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان در راستای رضایت حداکثری مخاطبان‌اش باشد، روابط عمومی به مثابه دیدبانی است که بایستی ضعف‌ها و کاستی‌ها و نوع قضاوت افکار عمومی نسبت به سازمان را بدون هیچ پرده پوشی و در اسرع وقت به همراه پیشنهادات کاربردی به اطلاع مدیریت رسانده و کمک کننده موثری به سازمان در جهت رفع کاستی‌ها باشد.

روابط عمومی باید تولید فکر و اندیشه داشته و کارهایش را با خلاقیت و نوآوری همراه سازد و در راستای افزایش اعتبار، مقبولیت و شهرت سازمانی گام بردارد. 

خوشبختانه امروزه روابط عمومی‌ها به مدد توسعه تکنولوژی‌های نوین ارتباطی از ابزارها و امکانات گسترده‌ای در حوزه اطلاع‌‍ رسانی و ارتباط و تعامل با مخاطبان بی‌شمار خود بهره‌مند شده و توانسته‌اند به افق بالاتری از کارایی در زمینه اطلاع رسانی و اطلاع یابی دست یابند.

بدون تردید مدیریت سازمان‌ها نیاز جدی به درک نگرش‌ها و ارزش‌های مخاطبان خویش دارند تا در سایه این درک و شناخت، مدیران و کارشناسان روابط عمومی قادر باشند فرصت‌ها و تهدیدها را به دقت در برابر مدیریت ترسیم کنند و همچون مشاوری آگاه و امین، مسیر حرکت سازمان به سوی هدف‌ها را هموار سازند.

مسئولان بلند مرتبه کشور نیز بارها به نقش و اهمیت روابط عمومی به عنوان بازوی کارآمد و مشاور مدیریت و عامل تسهیل کننده ارتباطات سازمان با مردم و بحران زدایی تاکید کرده‌اند و این رویکرد، در عمل نیز باید تجلی و عینیت داشته باشد.

انجمن متخصصان روابط عمومی، درآغاز به کار دولت دوازدهم که طلایه دار شعار تدبیر و امید است می‌خواهد که بیش از پیش در جهت رشد و شکوفایی«صنعت- هنر» روابط عمومی و نزدیک‌تر ساختن این نهاد به جایگاه واقعی‌اش گام‌های اساسی بردارد.

انجمن متخصصان روابط عمومی بر اساس مطالعات کارشناسی و در سایه تجارب عملی بیش از یک دهه فعالیت علمی و تخصصی، مصرانه می‌خواهد که توصیه‌ها و پیشنهاد‌های ذیل، دقیقا در مسیر اجرا قرار گیرد تا زمینه‌ها و شرایط مساعد برای رشد و بالندگی اعتلای دانش روابط عمومی در کشور فراهم آید.

1-تعیین نهادی مستقل و کار آمد به عنوان متولی روابط عمومی‌های کشور اعم از دولتی و غیر دولتی در کشور تا نسبت به تهیه و تدوین برنامه‌ای جامع و راهبردی برای روابط عمومی‌ها اقدام تا آنها براساس نقشه راهی مشخص حرکتی رو به جلو و رویکردی حرفه‌ای و تخصصی را محقق سازند.

2-تلاش در جهت تصویب قانون جامع روابط عمومی در ایران که هم اکنون در کمیسیون اجتماعی مجلس در مراحل بررسی قرار دارد.

3-از آنجا که جایگاه سازمانی روابط عمومی نقش مهمی در میزان کارایی و دامنه فعالیت‌های آن دارد، انتظار می‌رود همان گونه که در آخرین مصوبه هیئت وزیران در سال 1386 آمده، کلیه واحدهای روابط عمومی، مستقیما زیر نظر مدیر ارشد سازمان فعالیت کنند و این امر، رسما در نمودار تشکیلاتی و آیین نامه‌ها اجرایی لحاظ شود.

4-با توجه به نقش مهم و تاثیرگذار انتصاب مدیران تخصصی در روابط عمومی‌ها برای هنر-صنعت روابط عمومی لازم است مدیران ارشد سازمان‌ها شایسته سالاری را در انتصاب مدیران روابط عمومی در سر لوحه تصمیم گیرهای خود قرار داده و به صرف گذاشتن فردی مورد اعتماد اتکا نکنند، چرا که روابط عمومی فعالیتی مهم و تخصصی بوده و باید مدیران آن نیز از دانش روز روابط عمومی بهره مند و تجربه و تسلط لازم را بر امور ارتباطات الکترونیکی، رسانه‌ای‌، انتشاراتی، پژوهشی و…دارا باشند که در گذرگاه‌ها بتوانند به موقع و درست تصمیم گیری کنند.

5-از آنجا که پژوهش، اطلاعات و یافته‌های ارزشمندی را در اختیار برنامه‌ریزان قرار می‌دهد و احتمال موفقیت و نیل به اهداف آرمانی را افزایش می‌دهد، ضروری است کلیه مدیران و کارشناسان روابط عمومی، طراحی و اجرای طرح‌های پژوهشی را به عنوان پیش نیاز هر گونه فعالیت ارتباطی، در دستور کار خود قرار دهند و انتظار می‌رود مدیران ارشد سازمان‌ها نیز از این رویکرد، حمایت همه جانبه به عمل آورند.

6-کلید اصلی رشد مستمر و حرکت شتابنده به سوی وضعیت آرمانی در روابط عمومی مستلزم اهتمام در بهسازی نیروی انسانی است و این امر مهم به کمک آموزش امکان پذیر است.

از این رو انتظار می‌رود طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی آکادمیک در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در رشته روابط عمومی و گرایش های وابسته با جدیت بیشتری دنبال شود و برای آموزش های قبل از خدمت و ضمن خدمت نیز از سوی مدیران ارشد سازمان ها و مدیران روابط عمومی اهتمام جدی به عمل آید.

7-نظر به اینکه تولید علم و سرعت بخشیدن به جنبش نرم افزاری در موضوعات مختلف و از جمله روابط عمومی همواره مورد تاکید مقامات ارشد نظام بوده است، ضرورت توسعه فعالیت‌های ارتباطات الکترونیکی، ارتقاء امور انتشاراتی، رسانه‌ای و پژوهشی در عرصه روابط عمومی اعم از وب سایت‌های سازمانی، انتشار کتب و مجلات، رویکرد تعاملی با رسانه‌ها به همراه پژوهش‌های کاربردی بیش از پیش احساس می‌شود.

از این رو ضروری است دولت محترم، پیش زمینه‌های لازم برای تحقق این امر را فراهم سازد و مدیران ارشد سازمان‌ها نیز برای تسریع آن حمایت همه جانبه به عمل آورند.

8-روابط عمومی باید همگام با دیگر شاخه‌های علوم، بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فناوری را سر لوحه فنون و رویکردهای حرفه‌ای خود قرار دهد و انتظار می‌رود مدیران ارشد سازمان‌ها همه گونه امکانات و زیر ساخت‌های لازم را برای تحقق این امر خطیر در واحدهای روابط عمومی در سراسر کشور فراهم آورند.

طبیعی است که بهره‌گیری سنجیده و آگاهانه از رسانه‌های جدید از جمله شبکه‌های اجتماعی، جزیی جدایی ناپذیر از این رویکرد است و باید به طوری جدی مورد حمایت قرار گیرد.

9-دستیابی به اهداف کلان روابط عمومی و کمک به ارتقای جایگاه و افزایش کارایی آن بدون آگاهی کامل مدیران ارشد سازمان از اهمیت و اثربخشی روابط عمومی امکان پذیر نیست. بنابراین، توجیه مدیران ارشد سازمان‌ها نسبت به این امر و تقویت انگیزه آنان برای حمایت جدی و همه جانبه از روابط عمومی‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و دولت فعالانه دراین مسیر گام بردارد.

10-شکل گیری انجمن‌ها و موسسات تخصصی و حرفه‌ای در عرصه روابط عمومی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی را در اختیار دولتمردان قرار می‌دهد تا از آنها به عنوان بازوهای کارشناسی و مشاوره‌ای ارایه دهندگان خدمات تخصصی در جهت نیل به اهدافشان بهره گیرند. انتظار می‌رود حمایت جدی از این تشکل‌ها از سوی دولتمردان، یک ضرورت و اولویت تلقی شود.

11- از آنجا که ارتباط و تعامل موثر با مخاطبان و مردم در دولت تدبیر و امید به عنوان یک اصل در حقوق شهروندی و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز دیده شده است‌، لازم است مدیران ارشد سازمان‌ها برای تحقق این مهم تمامی واحدهای سازمانی را ملزوم به همکاری با روابط عمومی و پاسخگویی سریع و به موقع با خواسته‌های مردمی کنند.

12-از آنجا که بسیاری از فعالیت‌های روابط عمومی بویژه در حوزه پژوهش‌های بنیادی در ارتباط با مخاطبان و فرهنگ سازی و تولیدات هنری و سینمایی مستلزم هزینه است. لذا لازم است ردیف اعتباری مستقلی برای واحدهای روابط عمومی در سازمان‌ها پیش‌بینی تا آنها امکان اجرای برنامه‌ها را به صورت عملیاتی داشته باشند.

13-با توجه به توسعه شبکه‌های اجتماعی و لزوم رصد و پایش دایمی رسانه‌ها ازسوی روابط عمومی‌ها و اطلاع رسانی و پاسخگویی به مخاطبان به صورت یک فعالیت شبانه روزی، نیازمند روابط عمومی همه جا حاضر و آنلاینی است که این ماموریت را محقق سازد، لذا تامین امکانات مورد نیاز و ایجاد انگیزه کار و تلاش در نیروهای روابط عمومی از دیگر ضرورت‌هایی است که بایستی بدان همت گمارد.

14-حرفه روابط عمومی در سال‌های اخیر در ردیف 5 شغل پر استرس در دنیا معرفی شده است، بنابراین لازم است این حرفه نیز در ردیف مشاغل سخت و زیان آور محسوب شده و از آن حمایت لازم به عمل آید.

15- برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های علمی و تخصصی روابط عمومی در ابعاد ملی و بین‌المللی از اقداماتی است که طی سال‌های اخیر، عمدتا از سوی انجمن‌ها، موسسات و تشکل‌های حرفه‌ای غیر دولتی انجام شده است. لذا لازم است برای هر چه غنی‌تر و پر بارتر شدن چنین رویدادهای علمی در حوزه روابط عمومی و ارتباطات حمایت همه جانبه‌ای از سوی دستگاه‌های ذیربط صورت پذیرد.

در پایان انجمن متخصصان روابط عمومی به عنوان یک تشکل علمی، تخصصی، حرفه‌ای و با بهره مندی از تجربه‌ای قریب به2 دهه در این عرصه  آمادگی کامل دارد تا برای تحقق پیشنهادها و برنامه‌های ارایه شده در این بسته، همه گونه امکانات و ظرفیت‌های خود را در اختیار برنامه‌ریزان، مدیران و تصمیم گیران در بخش دولتی و خصوصی قرار دهد.